söndag 16 mars 2014

Smaklökarna når nya nivåer

Hittade ett lockande recept på en blogg jag läser: http://ulrikadavidsson.se
på en pizza som funkar under detox :)

Lycka

Lite lyx en lördag får man väl unna sig när man lagat planka till resten av familjen

Jag modifierade fyllningen efter min smak men använde botten.

Kikärtspizza med soltorkade tomater

2 portioner
340 kcal /port

Botten:
1 1/2 dl kikärtsmjöl
1 dl ljummet vatten
Pizzakrydda

Toppning originalreceptet:
200 gram soltorkade tomater
3/4 dl Ajvar
1 dl riven getost, peccorino
1/2 dl naturella cashewnötter
Havssalt och svartpeppar
65 gr rucolasallad

Blanda ihop kikärtsmjöl och vatten och låt stå minst 10 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper och grädda i 10 minuter. Bred på ajvar och lägg på den rivna osten. Lägg på tomaternaoch toppa med cashewnötterna havssalt och svartpeppar. Grädda ytterligare 10 minuter.
Servera med rucolan

Jag hade ajvar, lite rödlök, lite skivade färska champinjoner och några delade körsbärstomater. Och lite riven getost

Smarrigt:)

Kikärtsmjöl gjorde jag själv med en stavmixer och torkade kikärtor

Rekommenderas varmt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar