söndag 8 april 2012

Äta eller ätas?

Vad skulle Du gjort i deras situation? 
Vad är Rätt eller Fel?

Av en slump fick jag på en dokumentär på tvn idag.
Den handlade om flygkraschen av Uruguayan Air Force 571 i Anderna - Sydamerika. Planet störtade fredagen den 13 oktober 1972 och 45 personer 16 överlevde där uppe i bergskedjan i två och en halv månad. Räddningen kom den 22 december efter att Nando Parrado och Roberto Canessa till fots tagit sig över bergskedjan, över toppar på 4800 möh, med endast lite människokött som proviant.

Dom gjorde denna omänskliga vandring UTAN syrgas, specialkläder, tält eller någon som helst utrustning över huvud taget. Jag blir helt tagen av hur stark och uthållig människokroppen egentligen är. Förutom sin kamp mot sin fysiskt dåliga kondition så kampades mot sina hjärnor.
Roberto tror jag det var som sa så här ungfär:
"Det fanns bara en väg och det var frammåt. Det fanns inget om vi vände tillbaka mer än döden, så vi gick tillsammans frammåt. Vi skulle i alla fall kämpa oss in i döden"
Och det är ju så det är! Det finns bara en väg och den ÄR frammåt, titta inte bakåt och älta,,,

Dom har fått mycket frågor och kritik från många håll att dom åt sina egna. Kannibalism,,,
Man har oxå frågat dom om de har dåligt samvete för att just dom överlevde.

Varför skulle dom ha det? Skulle något liknande hända mig så bjuder jag på min kropp om jag skulle strykit med, jag lovar!! Ha inget dåligt samvete - Bare ät!  Hade det räddat någons liv så är det väl bara bra?
Själv hade jag  ju inte haft någon nytta av kroppen som död - Eller???



Överlevande vid planet
Bild från : WIKIMEDIA COMMONS



Nando fick en ny syn på livet och lever det fullt ut, han fick en nystart.
Han ser oxå olyckan som så att utan den hade han inte träffat sin underbara fru och då hade han inte fått sina döttrar.
Nando och Roberto


Denna dokumentär gick på Discovery och den går säkert i repris.
Se den om ni har möjlighet



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar