lördag 10 mars 2012

Cykeltider, men vad fan ska man ha?

Jag vill ha en cykel. En cykel som man kan använda till mycket,,, Hade man varit ekonomiskt oberoende hade det väl inte varit något problem, då kunde jag köpt mig både en ren landsvägscykel/racer och en mtb. Men nu så är ju inte den största delen av befolkningen det och jag tillhör den delen - så vad ska man då välja?
Kriterierna är följande:

  • Den ska funka att cykla vättern på
  • Det vore oxå bra OM det gick att ta en runda i skogen på skogs/grusvägar
  • Sittställning och komfort är viktigt pga skadan, alltså så är en ren racer med bockstyre inte att rekomendera (tror jag ialla fall) Hellre en lite mer upprätt körställning

Det finns en typ av cykel som kallas cyklocross som tydligen är en cykel som man kan förlänga cykelsäsongen med. Den finns olika däck till så om man bara köper två uppsättningar; en till landsväg och en till grus/stig, så kanske det är ett alternativ? Somliga påstår att den dämpade framgaffeln stjäl energi men jag är inte och kommer inte bli någon elittävlare, så det borde inte spela någon större roll - men vad vet jag? Om det är någon cykelkunnig som har argument för eller emot så lyssnar jag gärna :)

Ren Damracer

Åt hybridhållet

Cyklocross

Det är inte mycket som skiljer för ögat men det är en hel del,,, En vetenskap att sätta sig in i :)
Idag blir det "vilodag" för mig. Imorgon blir det ev. en cykeltur - PREMIÄR!!! Och kvällen blir väl att tillbringa i melodifestivalanda. Kanske peta lite på min älskade, HAN kommer nog ha träningsvärk efter dagens träningspass med Henrik. GÖTT!

2 kommentarer:

  1. Roligt att välja cykel, tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med valet! Vet att framhjulsdämpning kan stjäla energi i uppförsbacke där man står upp och trampar. Har för mig att det finns cyklar där man från styret kan stänga av dämpningen men antar att det kostar en del...

    Jag ska göra vad jag kan för att din man ska vara trött och snäll ikväll!

    Kram/Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Henrik!
      Jag kan meddela att minman var mkt trött igår och idag har han ont i HELA kroppen ;) Kram/Jessica

      Radera