måndag 14 oktober 2013

SVBK = Sveda- Värk- och Bränn kärring

Har nyss tittat på SVT Play och ett avsnitt av Arga Doktorn.
Om Östergötlands Landsting och en man med värk i armar och ben bland annat,,,
Som stått utan diagnos i 20 år
Där framkommer det att man står absolut längst ner på läkarnas listor när det kommer till värk av typen med nerver, whiplash och diskbråck.

Ratade

Vet ni att det helt seriöst står inskrivet i patientjournaler - SVBK
Och det är inget påhitt
Det var vad vissa läkare skrev om kvinnliga patienter innan man visste vad fibromyalgi var för något

SVBK = Sveda- Värk- och Bränn-kärring

Känner mig deppig för just nu känner jag mig absolut tillhöra den kategorin
Har fanimej snart ont överallt


2 kommentarer:

  1. Så härligt att ha fått den diagnosen.Hur raderas detta ut.Eller får man leva med diagnosen livet ut.
    Det ska ju vara svårt att ändra i journalen eller???

    SvaraRadera
  2. Jag vet faktiskt inte. Man får nog dra det den lååånga vägen. Begära ut sin journal och sen kanske man kan ringa läkarstationen och fråga hur man går vidare. Det här vär ju ett par år sen det förekom och jag hoppas man kommit längre i sitt synsätt på människor med diffusa symtom.

    SvaraRadera