fredag 3 januari 2014

Du behöver inte sjunga för mig när jag är död

Jag lovar
På heders alltså
Vi har varit på en jättefin begravning av Roland idag
Inget ont om den, det här är annat, sånt jag funderat på innan

Jag har varit på ett antal begravningar de senaste två åren
och tanken har slagit mig gång på gång
Varför måste man ha psalmer på begravningar?
Min okunnighet om regler i kyrkan och vad man 
MÅSTE och INTE måste ha på en begravning är stor,,,
Så känner sig någon kunnig manad att upplysa mig så - varsegod

Psalmer,,,
Man sitter där i kyrkbänken och snörvlar och är så ledsen som man aldrig varit innan
Vem fan kan sjunga då?
INGEN!
Om man har tur så har prästen en vacker sångröst och då blir det oftast solosång
För alla andra har fullt upp med att ta farväl av den döde;
I sina tankar, gråta eller KANSKE försöker någon hänga med i texten som inte går att tyda pga alla tårarna som gör världen suddig.

Har ni försökt att sjunga när ni gråter eller nyss har gjort det?
Jag har det - Det går inte bra alls
Har jag tur kan jag forma orden med läpparna
Men det kommer inget ljud,,,

Och det är väl därför vi sitter där tysta med med våra psalmer

Så snälla snälla - Ni behöver i alla fall inte sjunga för mig - Om ni inte vill förstås :)
Spela några av mina favoritsånger istället!



2 kommentarer:

  1. Håller med! När vi begravde mamma var vi TVINGADE att ha psalmer. Vi lyckades vädja om att bara behöva ha EN i så fall. Vi fick vädja och vädja innan de sa ja. Efter det fick vi tjata till oss att sångerna vi valde, skulle spelas på cd och inte sjungas. Ett jävla liv om detta. Vi var sju barn som förlorade vår mamma (bara 48 år gammal) och fick knappt välja själva hur vi skulle ha det! Ett jävla påhitt om du frågar mig!
    Puss på dig vännen. Kram Victoria

    SvaraRadera
  2. Precis det jag menar Victoria!
    Är det inte dags att kyrkan anpassar sig efter de generationer som kommer nu om de vill att vi ska nyttja deras hjälp vid begravningar
    Annars kommer det hittas på andra vägar för begravningar, för VÅRA barn kommer aldrig gå med på något de inte vill ;)
    Puss&Kram Jessica

    SvaraRadera