onsdag 11 juni 2014

Insikter om hur vi fungerar

Idag har jag fått lyssna på en kille som är jätteduktig på det här med förändringar, coaching och hur vi fungerar egentligen
Att han sedan även är sjukgymnast och införstådd med det fysiska är en ren bonus

Jag lärde mig massor och fick en massa tankar och insikter
Och nu delar jag med mig lite här

Man kan förenklat dela in vår hjärna i tre delar:

Reptilhjärnan
Styr våra grundläggande behov

Neocortex
Logiken, finmotorik och tolkningar av sinnen och talet finns här

Limbiska systemet
Här finns våra känslor och instinkter

Limbiska systemet i vår hjärna styr oss till 95%,,,,

95%!!!!!!

Så vi kan tro att vi är så kloka och logiska så,,,
Men det är ändå våra känslor som styr oss i slutänden

Den här insikten och kunskapen kan vara bra att ha med sig
Att vi sedan bygger vår värld och tillvaro på kloka beslut vi tror har tagit i största eftertanke - Är ju tragiskt nog till 95% lögn

För hur gärna vi än vill och tror att vi tar genomtänkta beslut så är det känslorna som styr
Och det är därför det är så svårt att få till en beteendeförändring

För handen på hjärtat nu
Hur många gånger har vi inte försökt att ändra på oss, förändra ett beteende?

  • Äta bättre
  • Äta mindre
  • Motionera mera
  • Stressa mindre

Listan kan göras lång

Och hemska tanke - Hur många gånger har vi inte försökt att ändra på andra istället för oss själva?
Sluta med det


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar